Помилка
Помилка
Помилка
Підписка оформлена
Заявка успішно відправлена
Помилка
Повідомлення відправлено
Помилка
За Вашою адресою є покриття «Макснет»
Заявка успішно відправлена
Покриття відсутнє
Помилка
Відгук успішно відправлено
Помилка
Відгук успішно відправлено
Помилка
Запит успішно відправлено
Помилка
Резюме успішно відправлено
Заявку на перенесення домену успішно відправлено
Помилка
30.09.2025
Iнтернет
37
Сьогодні важко уявити подорож без доступу до Інтернету. Але, якщо ще кілька років тому користуватися мобільним Інтернетом під час подорожі на літаку чи поїзді було незвично і навіть складно, то зараз це стало звичним явищем. Якщо вам цікаво, як саме забезпечується бездротовий зв'язок в умовах таких специфічних середовищ, як висота в кілька тисяч метрів чи вагон, що рухається на великій швидкості, ця стаття саме для вас.
Особливості роботи Wi-Fi на борту літака
Зазвичай Wi-Fi в літаку стає доступним після того, як літак набирає висоту понад 3 000 - 3 500 метрів. Це пов'язано з кількома факторами:
Бездротове з'єднання з Інтернетом в пасажирських літаках може бути реалізовано кількома способами:
1. «Повітря-земля» («Air-to-Ground» або ATG). Ця технологія використовує мережу мобільних веж на землі для забезпечення з'єднання між літаком і Інтернетом. Літак підключається до найближчої вишки, а в міру його руху через повітря автоматично перемикається на інші вежі, що забезпечує більш стабільне з'єднання. Це аналогічно тому, як смартфон підключається до різних Wi-Fi роутерів у великій квартирі, коли ви переміщаєтесь по ній.
Проблеми і обмеження ATG:
Технологія ATG все ще використовується в ряді регіонів, де відсутня інша інфраструктура або де дешевше підтримувати вежі мобільного зв'язку, ніж вкладати кошти в супутникові системи. В основному вона використовується для коротших перельотів, що дозволяє підтримувати зв'язок із вишками на землі.
2. Супутниковий зв'язок. Це єдина надійна технологія на висоті понад 10 км. Сучасні літаки все частіше використовують супутниковий зв'язок, оскільки він забезпечує більш стабільне з'єднання без прив'язки до місцезнаходження літака. Такі системи, як Inmarsat, Iridium, SpaceX Starlink, забезпечують підключення навіть над океанами або важкодоступними територіями.
Як працює супутниковий Інтернет у літаку:
Залежно від того, з якими супутниками (геостаціонарними або низькоорбітальними) підтримують зв'язок антени, виділяють два типи супутникового Інтернету:
Переваги супутникової технології:
Недоліки супутникової технології:
Такі світові авіакомпанії, як Qatar Airways, Emirates, Lufthansa, вже мають супутниковий Інтернет на всіх міжнародних рейсах. В Україні Wi-Fi у літаках з’являється поступово — першими стали авіакомпанії, які обслуговують далекомагістральні маршрути. Деякі міжнародні рейси з України (наприклад, МАУ, SkyUp) до початку повномасштабного вторгнення вже пропонували Інтернет на борту. Але він був доступний не на всіх напрямках і не завжди був безкоштовним. До того ж, швидкість Інтернету не відповідала високим стандартам.
В майбутньому над Європою в літаках планують використовувати технологію «pico-cell». Вона працює на базі спеціального обладнання, яке дозволить пасажирам не лише користуватися Інтернетом, але й телефонувати, відправляти повідомлення і спілкуватися, як через звичайну мобільну мережу, тільки в небі.
Принцип роботи Wi-Fi у поїздах
Джерелом Інтернету в поїздах зазвичай є мобільний зв’язок (LTE/4G або вже 5G). Поїзд оснащений кількома зовнішніми антенами (найчастіше на даху вагонів), які забезпечують підключення до мобільних операторів. Потім сигнал надходить до центрального бортового Wi-Fi роутера, а далі — роздається пасажирам через точки доступу Wi-Fi в кожному вагоні. Підключення до мережі Wi-Fi зазвичай здійснюється через портал авторизації. Все це працює подібно до мобільного роутера, але значно потужнішого та адаптованого до руху на високих швидкостях.
Для прикладу розглянемо, як підключитись до Wi-Fi в «Інтерсіті»:
Особливості роботи Інтернету в поїзді:
У світі є країни, де Інтернет у поїздах став звичним явищем. Наприклад, в Європі більшість високошвидкісних поїздів, таких як французькі TGV чи німецькі ICE, вже давно оснащені Wi-Fi. В Японії, країні технологій, Інтернет доступний навіть у звичайних поїздах, що рухаються на дуже високих швидкостях.
Якщо розглядати ситуацію в Україні, всі пасажири швидкісних поїздів вже мають доступ до Wi-Fi. Бездротовий Інтернет в «Інтерсіті» та «Інтерсіті+» Укрзалізниці працює завдяки Starlink, встановленому в рамках пілотного проєкту. Безкоштовний трафік надається пасажирам на певній швидкості, але стабільність сигналу залежить від ділянок шляху. У міру того, як супутниковий Інтернет стає доступнішим, його інтеграція у транспорт всі більше розширюється.
Порівняння Wi-Fi у літаках та поїздах
Для наочності відмінностей зібрали основні критерії роботи бездротового Інтернету в літаках та поїздах у таблиці.
*Деякі авіакомпанії та залізничні оператори надають Wi-Fi пасажирам безкоштовно, інші — за оплату або з обмеженнями (по швидкості, часу, типам сайтів).
Чому Wi-Fi в транспорті іноді працює погано?
Навіть з хорошим обладнанням Wi-Fi в літаку або поїзді може «гальмувати». На це є кілька об’єктивних причин:
Тому не очікуйте, що Інтернет на борту транспорту навіть за найкращих умов роботи замінить стабільне домашнє підключення. Адже Wi-Fi у транспорті — це не зовсім той самий Wi-Fi, до якого ми звикли вдома чи в офісі. Тут він виступає «локальним розподільником» Інтернету, який транспортується іншими способами — через супутники або мобільні мережі.
Разом з тим, Wi-Fi у транспорті має перспективне майбутнє. Так, масове впровадження Starlink у літаках обіцяє швидший, стабільніший Wi-Fi без затримок. У вагонах з’являються технології Mesh Wi-Fi, що дозволяють рівномірно роздавати сигнал по всьому поїзду. А запуск 5G в Україні дозволить покращити Wi-Fi у поїздах, навіть у віддалених місцевостях.
Мати доступ до Інтернету під час польоту або подорожі в поїзді — це вже не фантастика, а реальність. Попри технічні виклики, сучасні технології дозволяють залишатися на зв'язку навіть у дорозі. Тож наступного разу, коли ви підключитесь до Wi-Fi у вагоні чи в салоні літака, згадайте, яку складну подорож проходить цей сигнал, перш ніж потрапити у ваш смартфон, планшет або ноутбук. І, можливо, ви оціните цей зв'язок трохи більше.
Оцінити
5.0
Поділитися
Коментарі
0
Еще комментарии