Помилка
Помилка
Помилка
Підписка оформлена
Заявка успішно відправлена
Помилка
Повідомлення відправлено
Помилка
За Вашою адресою є покриття «Макснет»
Заявка успішно відправлена
Покриття відсутнє
Помилка
Відгук успішно відправлено
Помилка
Відгук успішно відправлено
Помилка
Запит успішно відправлено
Помилка
Резюме успішно відправлено
Заявку на перенесення домену успішно відправлено
Помилка
20.07.2025
Iнтернет
162
Напевно ви чули про таку споконвічну проблему, як конфлікт поколінь, коли молодь не розуміє старших і навпаки. Але причина тут не в різниці у віці, а у відмінності цінностей та підходів до одних і тих самих речей. Адже світ змінюється, а зміни вимагають від представників кожної генерації адаптуватися до них. Цікаво прослідкувати, як це відбувається, на прикладі взаємодії різних поколінь з цифровим середовищем.
Що таке теорія поколінь
Теорія поколінь — це концепція, що з'явилася наприкінці ХХ століття в результаті дослідження історичних циклів у США під керівництвом американських вчених Вільяма Штрауса і Ніла Гоува. Вони дійшли висновку, що кожні 15-20 років формується нове покоління людей з унікальними цінностями та моделями поведінки.
В результаті були виділені різні вікові групи, найвідомішими з яких є бумери, покоління Х, міленіали, зумери та альфа. Кожна з них має свої уподобання, світогляд та інші особливості, детально описані у книзі авторів-дослідників «Покоління». Нам же стало цікаво дослідити поведінкові відмінності поколінь саме щодо користування технологіями та Інтернетом зокрема, а також фактори, які вплинули на це.
Бумери (1945–1963): Інтернет як інструмент, а не розвага
Це покоління народилося після Другої світової війни, коли відбувалося відновлення економіки та спостерігався спалах народжуваності — бебі-бум. Звідси й назва цієї вікової групи — «бумери».
Представники покоління бебі-бумерів застали ще часи аналогових телефонів та телевізорів з антенами. Цим можна пояснити той факт, що в особистому спілкуванні вони віддають перевагу телефонним дзвінкам (в т.ч. техпідтримці через спілкування по телефону) та живим зустрічам.
Через свої консервативні погляди бумери не поспішають впускати в життя щось нове. Тому вони обережно та скептично ставляться до нових технологій — таких як штучний інтелект (AI), блокчейн, криптовалюта, метавсесвіт, AR/VR.
Це покоління дуже цінує конфіденційність і в переважній більшості насторожено ставиться до інтернет-технологій, побоюючись цифрового стеження. Через низький рівень довіри до цифрових фінансів найбільше довіряє розрахункам готівкою та фізичними банківськими картками, а вже потім — онлайн-банкінгу.
Якщо ж аналізувати улюблені формати контенту народжених у 1945-1963 роках, то це традиційні ЗМІ: телебачення, радіо, друковані видання (бумери високо цінують логічно структоровані, довгі тексти з помірною візуалізацією). З електронних версій традиційних ЗМІ вони віддають перевагу сайтам відомих медіа (CNN, BBC).
Незважаючи на те, що до нових технологій багато хто з покоління бумерів ставиться з підозрою, цифрові комунікації теж присутні в їхньому житті. Зокрема, більш просунута частина використовує месенджери (Viber, Facebook) для спілкування, переглядає контент на YouTube (документалістика, кулінарні рецепти, освітні відео із медицини або садівництва).
Загалом бумери цінують надійність і прості інтерфейси. А ще часто вчаться в онуків, як «там воно працює»: наприклад, коли є бажання розібратися в інтернет-банкінгу, щоб самостійно оплачувати комунальні платежі тощо.
Покоління Х (1965–1980): баланс між офлайном і онлайном
Зростання цього покоління припало на період політичної нестабільності, економічних змін та разом з тим активного розвитку технологій. В цілому «ікси» з обережним оптимізмом ставляться до інноваційних рішень: за потреби впроваджують їх у роботу, але при цьому оцінюють ефективність кожного.
Представники покоління Х цінують гнучкість, тому все частіше обирають дистанційну роботу, на якій користуються Zoom, Google Meet, корпоративними чатами та різноманітними CRM-системами. Новини «ікси» дізнаються переважно з соцмереж, гортаючи Facebook і Telegram. А для розвантаження у вільний час зазвичай переглядають контент з глибоким змістом на Netflix або YouTube.
Генерація Х часто більш обережна в питанні приватності, ніж молодші покоління (Y і Z). «Ікси» пам’ятають світ до появи Інтернету, тому більше цінують своє приватне життя. Вони хоч і користуються соцмережами, але з меншим ентузіазмом діляться там особистою інформацією. Багато хто з представників покоління Х обмежує доступ до своїх профілів, ставить фільтри на пости та уважно налаштовує дозволи у застосунках. А ще народжені в період 1965-1980 років скептично ставляться до безкоштовних онлайн-сервісів, підозрюючи, що все ж таки «платять» за них власними даними.
Також генерація X прагне прозорості щодо того, як компанії та державні органи обробляють їхні дані. «Іксам» важливо знати: хто, коли і навіщо використовує надану ними інформацію про себе. До того ж, вони підтримують ідеї цифрової етики, але не завжди мають глибокі технічні знання, щоб самостійно захистити себе в онлайн-середовищі. Часто покладаються на антивіруси, VPN, двофакторну аутентифікацію.
Покоління Х часто схильне шукати першоджерела, перевіряти інформацію. Вони були свідками появи мас-медіа й бачили, як змінюється висвітлення тих або інших подій, тому більш критично ставляться до прозорості ЗМІ та інформаційних платформ.
«Ікси» обережно поводяться в онлайн-середовищі, але загалом добре адаптуються до цифрових сервісів. Інтернет-покупки здійснюють на популярних сайтах та маркетплейсах, сервісі оголошень OLX (якщо аналізувати представників українського покоління X). Є користувачами банківських карток, онлайн-банкінгу, а також частково — мобільних застосунків.
За технічною підтримкою покоління Х звертається головним чином через електронну пошту, чат або телефон. При цьому цінує швидкий зворотний зв'язок.
Можна зробити висновок, що «ікси» люблять функціональність і контроль, а перевагу віддають практичним сервісам без зайвих «наворотів». Технології для них — це однозначно інструмент ефективності.
Покоління Y / міленіали (1981–1996): покоління застосунків і швидких рішень
Міленіали зростали в епоху швидкого розвитку технологій разом із становленням Інтернету. Тож активно користуються «благами цифрового світу» в повсякденному житті. Завдяки доступності інформації міленіали більш відкриті до змін та швидше адаптуються до них порівняно з попередніми поколіннями. Активно використовують нові технології — зокрема, експериментують з блокчейном, AI, Web 3.0.
«Ігреки» є головною силою, яка формує соцмережі і онлайн-сервіси. Це покоління полюбляє контент, який можна швидко спожити. Цим пояснюється популярність серед міленіалів Instagram, де вони не тільки слідкують за брендами, лідерами думок і трендами, а й «залипають» на сторіс та рілс (короткі відео).
Велику аудиторію серед представників покоління Y має і Facebook: цю соцмережу вони використовують для обміну новинами і взаємодії з друзями та знайомими. Головним джерелом відеоконтенту для міленіалів є YouTube. Причому на цій платформі вони не лише дивляться чужий контент, а й активно створюють та діляться своїми відео (влогами, оглядами товарів, розважальним контентом).
Порівняно з поколінням Х та бебі-бумерами, генерація Y більш відкрито ставиться до прозорості та приватності в цифровому середовищі, але все ж побоюється витоку персональних даних. Щоб зменшити кількість персоналізованої реклами або захистити особисту інформацію, «ігреки» часто використовують налаштування конфіденційності в соцмережах і застосунках.
Представники покоління Y є найактивнішими користувачами онлайн-банкінгу, сервісів доставки, інтернет-бронювань (квитків, житла тощо) — всього того, де можна отримати результат у кілька кліків. З фінансових інструментів вони віддають перевагу Google/Apple Pay, PayPal, криптовалютам (як інвестиціям), застосункам Monobank та Revolut.
Коли виникає потреба звернутися за технічною підтримкою, «ігреки» вибирають такі способи, як онлайн-чати, бот-сапорт, месенджери, FAQ. Швидкість вирішення питання для них важливіша за людський контакт.
В цілому міленіали — це те покоління, яке шукає максимум користі з мінімумом зусиль. А надійний Інтернет для них — must-have.
Покоління Z / зумери (1997–2012): народжені з Wi-Fi
Це покоління виросло у період стрімких технологічних змін, глобалізації та соціальних трансформацій. Тому зумери сприймають технології як частину своєї ідентичності та активно підтримують їх інтеграцію в повсякденне життя.
В умовах надлишку інформації зумери швидко засвоюють нове, а для обміну отриманими знаннями з іншими людьми вибирають швидкі повідомлення. «Зети» вже не уявляють життя без гаджетів, насамперед смартфонів, і віддають перевагу онлайн-комунікації. Вони із задоволенням спілкуються в соцмережах (Instagram, Telegram, Discord, Snapchat), використовуючи емодзі, меми, сторіс. А потрібну інформацію шукають на різних онлайн-платформах.
Представники покоління зумерів «сканують» інформацію за 8-10 секунд. Тому їх приваблюють лаконічні формати контенту, який пропонують TikTok, Instagram Reels, YouTube Shorts, а також інтерактивний контент (той, що спонукає відповідати на питання, залишати коментарі, брати участь у голосуваннях або виконувати інші дії). Ще зумерам подобається креативити — створювати відео, робити стріми, вести блоги. А у навчанні та роботі вони залюбки використовують AI-сервіси.
Хоча покоління Z часто нехтує приватністю в Інтернеті в обмін на зручність, воно активно цікавиться політикою конфіденційності. А також очікує абсолютної прозорості щодо збору персональних даних, включаючи алгоритми соцмереж.
Оскільки зумери орієнтуються на швидкість та зручність, вони активно користуються цифровими гаманцями, мобільним банкінгом, P2P-переказами, криптою, NFT, фінансовими сервісами на базі SmartID. Всі ці інструменти дозволяють зручно проводити фінансові операції без фізичної присутності в банку.
Генерація Z цінує не лише швидке вирішення питань, а й свій час. Тому очікує зручності й від взаємодії зі службами техпідтримки. З огляду на це автоматизована техпідтримка (наприклад, AI-сапорт), яка не потребує витрачати час на дзвінки або заповнення форм на сайті — це топ для зумерів.
Загалом можна зробити висновок, що покоління Z живе візуальним, інтерактивним контентом. І швидкість Інтернету є для нього критично важливою.
Альфа (2013 – сьогодні): digital с дитинства
Це наймолодше покоління, яке ще не читає, але вже вміє «гортати» онлайн-сторінки на смартфоні. Все тому, що «альфи» народилися у світі, де інновації на кшталт AI та IoT є невід'ємною частиною життя, тож все нове вони сприймають як норму.
Сучасні підлітки швидко вчаться та вміють легко перемикатися між задачами. Замість ручного введення тексту віддають перевагу голосовим командам. Альфа краще сприймають інформацію візуально, тому улюбленим форматом контенту для них є короткі відео (15-60 секунд). До того ж, візуальний контент дає можливість взаємодіяти через коментарі та лайки, що важливо для цього покоління.
Не дивно, що серед «альф» шалено популярний TikTok — соцмережа, яка призначена для створення та перегляду швидких відео з акцентом на креативність та візуальний контент. Instagram Reels зі швидкими кліпами, танцями і трендами також набирає популярності серед представників генерації альф.
Та головна платформа для споживання контенту «альфами» — це YouTube. Тут вони переглядають не лише розважальні, а й освітні відео, челенджі, огляди відеоігор. А спеціальний застосунок YouTube Kids користується популярністю не тільки у покоління альфа, а у й їхніх батьків: налаштування батьківського контролю дозволяє їм керувати тим, що дитина переглядає, і встановлювати часові обмеження.
Покоління альфа обожнює відеоігри і активно користується гейміфікованими платформами (Minecraft, Roblox, Fortnite) як на мобільних пристроях, так і на консолях. Ці ігри є не лише розвагою, а й способом взаємодії та соціалізації. Також в середовищі «альф» набирають популярність AR/VR ігри, які дають можливість дітям зануритися в цифрові світи.
Помічниками альфи є мобільні застосунки та штучний інтелект. Зокрема, на AI вони покладають великі надії в реалізації такої форми техпідтримки, як «допомога сама знаходить тебе».
Альфа — це перше повністю цифрове покоління. Його представники ще не мають повного доступу до фінансових інструментів, але ростуть, вбираючи знання про цифрові гаманці та внутрішньоігрові валюти. Своє ставлення до приватності та прозорості в інтернет-просторі вони ще формують. А от що вже точно можна зазначити — генерація альфа обожнює інтерактивність і є дуже вимогливою до якості контенту та інтернет-швидкості.
Отже, теорія поколінь дає зрозуміти, що кожна вікова група освоює технології та використовує Інтернет по-своєму. Але всі види поколінь об’єднує одне — потреба у швидкому та стабільному з'єднанні, а також доступному підключенні. Про все це готова подбати професійна команда Макснет.
Цікаво, а які особливості взаємодії різних генерацій поколінь з цифровими технологіями помічали ви? Діліться власними спостереженнями у коментарях.
Оцінити
5.0
Поділитися
Коментарі
0
Еще комментарии